İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi, Şehit Nevres ve Vasıf Çınar Bulvarlarında kullanılan bisiklet yollarının kaldırılmasına karar verdi.
UKOME'nin bu kararı Bisikletli Ulaşımı Geliştirme Derneği'nin (BUGEP) tepkisine sebep olurken 3 Haziran Dünya Bisiklet Günü'nde konuya ilişkin yapılan basın açıklamasında, "Bu karar, İzBB meclisi tarafindan onaylı Ulaşım Ana Planı kararlarına, Enerji verimliliği yönetmeliğine, çevre planları ve eylem planlarına aykırıdır. İzmir Büyükşehir Belediyesi ve ilgili birimleri başta olmak üzere bu kararın altında imzası bulunan tüm kurumları hepimizin geleceği için daha doğru kararların altına imza atmaya çağırıyoruz" denildi.
Herhangi bir yanıt alınamadı
Yapılan açıklamanın tamamı şu şekilde:
İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezinin (UKOME) 15 Mayıs 2024 tarihli toplantısında 2024/310 nolu kararlarından birinin, Şehit Nevres ve Vasıf Çınar Bulvarlarında halihazırda kullanılan bisiklet yollarının kaldırılması ve Vasıf Çınar Bulvarının daha önce olduğu gibi çift yönlü araç trafiği geçişine uygun olacak şekilde düzenlenmesine yönelik olduğu görülmektedir.
Bisiklet yollarının kaldırılmasına yönelik önerinin UKOME gündemine gelmesinin ardından 07 Mayıs 2024 tarih, 1939736 Evrak Kayıt Numarası ile İzmir Büyükşehir Belediyesine, bilgi edinme hakkı kullanılarak yazılı başvuruda bulunulmuştur. Başvuruda söz konusu bisiklet yollarını kaldırmaya yönelik gerekçeye zemin oluşturacak nesnel verilerin ne olduğunun kent içi bisikletli ulaşımı geliştirmeye yönelik etkinlik gösteren sivil toplum örgütleriyle de paylaşılmasının kent içi ulaşım stratejilerini geliştirmek adına değerli olduğu bir kez daha dile getirilmiştir. Ancak istemin üzerinden üç hafta geçmiş olmasına karşın herhangi bir yanıt alınamamıştır. Aksine konu tartışmaya bile gerek görülmeden hızlıca UKOME gündem maddelerinden biri olarak konunun muhataplarının katılım isteklerine rağmen oy birliği ile kabul edilerek geçirilmiştir.
Yasal hale gelmeyecek
UKOME Komisyonunca verilen bu karar, İzBB meclisi tarafindan onaylı Ulaşım Ana Planı kararlarına, Enerji verimliliği yönetmeliğine, çevre planları ve eylem planlarına aykırıdır. Enerji verimliliği ilkeleri ile çelişmektedir. AB finansmanı ile halen yürütülmekte olan Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Projesinin (SKUP) stratejileri ile de ters düşen bu karar, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının bisiklet stratejileriyle de çatışmaktadır. Bu kadar çelişkin koşullar altında sadece UKOME komisyonu kararı ile yasal hale gelemeyeceğinin altını çizmek gerekmektedir.
Sokaklar otomobillilere tahsis ediliyor
Kamu kaynaklarını kullanarak hizmet üreten kurumların sorumlulukları elbette kaynaklarını harcadıkları tüm hemşerilerine, yurttaşlarına karşıdır. Ancak bu sorumluluk ulaşımlarında yaya ve bisikletli olarak kendi beden enerjilerini kullanan ve kıt kaynaklarının çoğunluğunu bu yöndeki kentsel altyapı hizmetlerine ulaşmak için veren bisikletli hemşerilerine karşı daha da fazla olmalıdır. Bu hemşeriler düşük karbon salımı yönünde gösterdikleri duyarlılıkları ile yalnızca kendilerini değil diğer tüm hemşerilerinin de bugünlerini ve geleceklerini daha sağlıklı, mutlu kılmaya çalışmaktadırlar.
Yapılan maliyete yeni bir maliyet eklenerek kent merkezindeki sokaklar öncelikle otomobillilere tahsis edilmektedir. Bir otomobil şeridi bir yönde saatte 1‐2 bin kişi taşırken bir bisiklet şeridi 15‐18 bin kişiyi havayı kirletmeden, trafik sıkışıklığı yaratmadan taşımaktadır. Bu veri bisiklet yollarının çok daha verimli olduğunun göstergesidir. Ayrıca unutulmamalıdır ki kent merkezlerindeki yollar yalnızca orada oturanlar ve otomobillerinin değil tüm kentteki insanların kullanımına açıktır.
En az bisikletli hemşehrileri kadar duyarlı olmaya çağırıyoruz
İzmir Büyükşehir Belediyesi ve ilgili birimleri başta olmak üzere Ulaşım Koordinasyon Merkezinin kamusal bileşenleri olarak bu kararın altında imzası bulunan tüm kurumları (Askeri Komutanlıklar, Emniyet Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, TCDD, DHMİ Md., Ulaştırma Bakanlığına bağlı Müdürlükler, Bölge Liman Başkanlığı, İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü, İzmir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü, İzmir Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü, İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü, İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası) karar alıcılar ve uygulayıcılar olarak en az bisikletli hemşehrileri kadar duyarlı olmaya ve hepimizin geleceği için daha doğru kararların altına imza atmaya bir kez daha çağırıyoruz.
Tepkiniz nedir?